Dag 4: Bratislava – Villach

Posted: under Foto's, Verslagen 2010.

Na de inhaaldag was het donderdag tijd voor de rijdersdag. Veel kilometers door de bergen waar mens en barrel aan de nodige testen onderworpen zou worden. De route ging van Bratislava vrijwel geheel door Oostenrijk naar Villach temidden van de Alpen en nabij de Italiaanse grens.

De opdracht van vandaag klonk simpel, rijdt de route en maak onderweg een foto van de volgende voorwerpen:

Helaas bleek dit makkelijker gezegd dan gedaan en hebben we uiteindelijk maar vier gevonden. Totaal acht punten dus. Ondanks dat we niet meer meededen voor de prijzen (dinsdag en woensdag geen punten ivm. de pech in Wroclaw) wilden we nog wel zoveel mogelijk punten scoren.

Na nog even snel getanked te hebben voor de grensovergang om vervolgens met 130 op de gps richting het startpunt van de opdracht te rijden, vele andere teams inhalend. We waren al wat laat weg uit Bratislava en wilden nog enigszins op tijd in Villach aankomen. Dus snel naar de startplek en het restant op ons dooie gemak afleggen.

Zo rond het middaguur werd het toch wel tijd om eens om de interne mens te denken en besloten we langs de route bij een pizzeria/imbiss te gaan lunchen. De auto stond nogal pontificaal in beeld vanaf de weg wat tot gevolg had dat veel langskomende teams even toeterden. Dit leidde tot de nodige glimlachen vanuit de bediening. We hebben nog geprobeerd wat antwoorden op onze vragen te krijgen, maar gezien het gebrekkige Engels en Duits over en weer lukte dat niet echt.

Een van de voorbijrijdende (en toeterende!) teams

Na dit intermezzo was het tijd om de route voort te zetten waarbij we langs een aantal fraaie landschappen reden. Na korte tijd kwamen we echter een kudde carbagerunners tegen met in hun midden een wagen met panne. Nota bene een Saab 9000, ook in Spyker trim. Het bleek een 2.3i te zijn waar weinig tot geen onderhoud aan was gedaan. De motor liep niet soepel meer in de bergen, dus de DI cassette werd verwijderd om verder te kijken. Wat hier opvalt is hoeveel groepsbinding er is tijdens de carbagerun, er stoppen terwijl wij hier stonden een twintigtal teams om te vragen of ze konden helpen.

Na gekeken te hebben of we nog iets konden betekenen werd duidelijk dat er al voldoende ondersteuning was. We zijn daarop verder gereden langs diverse dorpjes en een aantal fotopunten welke steevast te herkennen waren aan ladingen carbagerunners die er stil stonden om het goed op de foto te krijgen. Toch nog een voordeel van iets later vertrekken…

Wat ons ook opviel onderweg waren de vele auto’s met problemen zoals onderstaande:

Wij hadden dankzij de goede zorg van Saab Wassenaar fatsoenlijke remmerij, maar veel andere teams hadden hier of niets aan gedaan, of hadden geen idee hoe te rijden in een bergrijke omgeving. Er zat een afdaling van 22% in deze route welke door een aantal teams niet of met zeer veel moeite gedaan kon worden. De organisatie besloot naar aanleiding van deze problemen en de uitvallers om de laatste dag nog een pamflet uit te delen met daarop instructies hoe te rijden in de bergen. Desondanks kwamen we ook de vijfde dag nog veel wagens met remproblemen tegen.

De route was verder goed te volgen, maar dankzij het vele stoppen kwamen we nog redelijk laat rond half negen aan in Villach. De andere Spyker/Saab 9000 was hier ondertussen ook, ze bleken geen 3/5e versnelling meer te hebben en hadden het berggedeelte overgeslagen. Ze wilden de volgende dag naar een Opel garage ‘omdat er een Opel blok in ligt’. We hebben ze toch maar uitgelegd dat dit een echt Saab blok is, maar sterkte gewenst met het oplossen van hun diverse problemen. Gezien we ondertussen best wel honger hadden hebben we besloten na een biertje bij de finish (Cor stelde zich beschikbaar als bob) naar de camping te gaan om te dineren en de tent op te zetten.

Aangekomen bij de camping besloten meteen te gaan eten omdat de keuken dicht zou gaan. Bij de receptie kwam nog een Nederlander langs die veel klaagde over bezoekers in een tent welke al twee weken geluidsoverlast veroorzaakten. Lekker op zo’n dure camping die ons al 55 euro voor een nacht kostte. We wisten zo wel meteen welk veld we niet moesten staan. Uiteindelijk bleek dit aan de andere kant van de camping te zijn, waar men onze auto verwonderlijk aankeek. Maar ja, eerst moesten we eten, dus richting het restaurant om daar van een heerlijke avondmaaltijd te genieten. Vervolgens begon het erg donker te worden waarbij we van het groot licht en de mistlampen van de Saab gebruik hebben gemaakt om onze tent op te zetten. Dat kost een uurtje, maar dan heb je ook wat. Hopelijk veroorzaakten wij hier geen overlast mee…

Chris en Jasper zijn nog even de kroeg ingegaan omdat hun minitentje zo stond. Ze bleken echter na terugkeer liever van de buitenlucht te genieten ipv. in een klam tentje te gaan liggen slapen.

De foto’s van deze dag zijn hier (31 stuks) en hier (29 stuks) te vinden.

No Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.