Dag 3: Wroclaw – Bratislava

Posted: under Foto's, Verslagen 2010.

Dankzij het probleem met de koppeling van de Saab begon onze reisdag pas echt rond twee uur. In de ochtend hadden we nog rustig ontbeten in het hotel waarna Chris en Johan naar de garage afgereisd zijn om de auto af te halen. Dit duurde echter wat langer dan verwacht omdat de reparatie nog niet afgerond was. Terwijl Jasper en Cor zich verveelden in de lobby van het hotel kregen wij echter een hele introductie rond het bedrijf, waarbij iedere Pool die we spraken een kennis had die in Nederland werkte of gewerkt had. Ook kwam er het nodige los over de geschiedenis van Polen, de jeugd, gedrag, toekomst en het leven onder het communistische bewind.

Nadat we het verlossende bericht kregen dat de auto klaarstond werd het tijd om onze reis in stijl voor te zetten en richting Bratislava te rijden. Uiteindelijk hebben ze 6+ uur aan de auto gewerkt waar we omgerekend 50 euro voor moesten betalen.

Bij het hotel stonden Jasper en Cor reeds op ons te wachten na een telefoontje:

De route was ons onbekend gezien de de 09:00 deadline van de start niet hadden gehaald, dus we konden meteen doorrijden naar Bratislava:

Voor we echt op pad gingen moest de maag buiten Wroclaw natuurlijk wel even gevuld worden bij een lokaal restaurantje waar we meteen goedkoop bij konden tanken. Hier aangekomen bleek dit aan de doorgaande route van carbagerunners te liggen getuige het Poolse afval wat “netjes opgeruimd” moest worden.

Na het verorberen van de lunch werden we nog verrast door een colonne legervoertuigen uit Tsjechie die schijnbaar de weg kwijt waren, zo maakten ze een rondje tankstation om vervolgens de doorgaande weg weer op te willen rijden. Nadat we deze vrachtwagens ingehaald hadden (die ging half in de berm rijden om ons er voorbij te laten) zagen we opeens een BMW 7-serie met gele en witte strepen voorbij jakkeren. Team Mevink! Waar we eerder dit jaar op een barbeque geweest waren met team XXL, allcarholics en ACWB. Gezien we wisten dat ze een 27mc bakkie in de auto hadden deze meteen aangeslingerd om eens bij te praten. Het bleek dat ze voor de opdrachten al die tijd in zuid-Polen rondgereden hadden en ietwat verdwaald waren geweest door de verkeerde plaatsnaam in de tomtom in te voeren. Op dat moment hebben we ook besloten om de rest van de route volgens de carbagerun te rijden, we hadden nu immers een team met de instructiepapieren in de buurt. De opdrachten zelf zouden we die dag geen punten voor krijgen gezien we te laat waren voor de start.

Na wat korte rondzwervingen waarbij team Mevink voorop reed werden zij opeens staande gehouden door een agent. Na een korte aarzeling zijn wij alsnog doorgereden om even verderop te blijven wachten tot ze verder mochten rijden. Dit was nu al de tweede keer deze run dat een auto voor ons staande gehouden werd, nadat op dag 1 een Chrysler busje dat we volgden door een Duitse agent aan de kant gezet werd. Na een minuutje of 5 even voorzichting via de 27MC ‘problemen?‘ gestuurd waarop ‘nee, alleen papiercontrole‘ terugkwam. Dat viel dus weer mee.

Kort voor de Tsjechische grens reden we de Citroen XM van team XXL voorbij, waarop we gekeerd zijn om ook even met hun bij te praten en bij te komen. Rogier en Richard van XXL hadden ondertussen goed gegeten en team Mevink besloot van het verkoelende water te genieten. Toch vervelend zo’n luxe auto met niet-werkende airco 😉

We hebben hierop een kopie van de instructies gemaakt en zijn doorgereden om het niet te laat te maken in Bratislava en zo nog wat van de stad te genieten, iets wat ons de dag ervoor niet gelukt was door de problemen aan de Saab.

Via de route kwamen we boven op een berg uit waar een klein cafe in de oude grenspost zat. Hier troffen we een team met een oude Golf met een tapijt op het dak aan waar we nog een tijdje mee hebben zitten praten onder het genot van een goedkoop colaatje. Die Poolse munten moesten toch op…

Na wat geouwehoer via de 27mc met het Golf team zijn we op de snelweg 130 gaan rijden om nog enigszins tijdig in Bratislava aan te komen. Dat lukte helaas niet meer voor het donker, maar we konden wel triomfantelijk melden dat we na onze problemen weer deelnamen aan de Carbagerun. Het was ondertussen al laat bij de finishplaats (pal aan het kasteel, tegenwoordig Slowaaks parlement, dus we mochten absoluut geen overlast veroorzaken), dus we besloten richting ons hotel te gaan wat op zo’n twee minuten lopen van het centrum lag.

Ons hotel was een oud communistisch partijbonshotel wat in de jaren 70 gebouwd is en al die tijd hetzelfde gebleven is. Het is nu een budget hotel voor rondreizende jongeren en gezien we er slechts 1 dag zouden overnachten en het pal aan het centrum lag met een bewaakte parkeergelegenheid was dit ideaal.

Onze reservering was hier goed doorgekomen, maar team XXL die kort na ons binnenkwamen had pech. Zij hadden bij een ander hotel geboekt, dit ging vervolgens niet door waarna alle andere hotels in de omgeving al volgeboekt bleken te zijn. Nadat wij onze bagage naar boven brachten bleek opeens dat onze tweepersoons kamer 3 bedden hadden staan. We zijn meteen naar elkaar toegegaan, om te kijken of de andere kamer ook 3 bedden had en zijn meteen via de brandtrap naar beneden gerend om team XXL de plekken aan te bieden. Ook de goed engels sprekende balie werkte gelukkig mee “we didn’t see a thing! It’s ok”.

Vervolgens zijn we nog van het nachtleven in Bratislava gaan genieten, maar de bar waar we bier dronken ging na 1 rondje al dicht… Chris, Jasper en Richard zijn nog de stad ingegaan, de rest is eerder gaan slapen gezien de zware rijomstandigheden op dag vier.

Nog een korte sfeerindicatie van dit redelijk aparte hotel:

Een aantal foto’s van deze dag (17 stuks) staan hier in een fotoalbum.

No Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.